Avem un inamic care s-a insinuat pervers si fin in viata noastra. Statul pe scaun. Well, da, este de ajuns sa scrii pe google “sitting” ca apare imediat “sitting is the new smoking” sau “ sitting is killing you”. O perioada am luat si eu informatia, venita din diverse surse, ca una destul de plata si fara valoare….mda, ok, stiu… trebuie sa faci miscare, sa bei apa and so on. Cat de grav poate fi daca nu le faci? La urma urmei toata lumea sta pe scaun, in masina, multi beau (alcool), altii fumeaza, mananca gluten, zahar, lactate (carnea nu mai este inamicul public) si par sa aiba o viata normala. Gresit! Lumea are o viata normala, insa normalitatea a devenit ceva obositor, sedant si apasator. Unde am pierdut pe drum bucuria si energia? Studiile spun ca statul pe scaun este factor agravant pentru o serie de boli si in principiu este responsabil pentru o stare generala de vitalitate scazuta si, da, pentru o durata de viata mai scurta. Again, pentru validare cu cifre si procente, te invit la un tur pe google. Pentru mine, a existat un moment in care toate informatiile acumulate s-au transformat intr-un instrument pentru schimbare adevarata. A fost momentul in care ajungeam intr-o zi acasa de la birou si m-am uitat pe bordul masinii care imi comunica ca am petrecut 2 ore si 20 minute in masina. A fost epifania care mi-a declansat acest proces interior. Cele doua ore nu sunt o exceptie, confirmandu-se ca medie in urmatoarele zile. Adica sa zicem 2 ore in masina, alte 6-7 pe scaun la birou si mai punem inca 1-2 ore asezata cuminte pe la cafenele sau restaurante. Total vreo 10 ore pe zi. Scary, cand ajungi sa fi cu adevarat informat despre statul pe scaun si despre faptul ca este impotriva modului in care corpul uman a fost creeat sa functioneze in conditii optime, adica in pozitie de stat in picioare si mers. Pentru mine, viata inseamna miscare. Ne mai intrebam de ce, pana sa ajunge la probleme cronice de sanatate, suntem mereu obositi, lipsiti de entuzisam si vlaga si ne desfasuram vietile pe pilot automat, asteptand weekend-ul sau urmatoarea vacanta. Nu trebuie sa fie asa. Cred ca mediul in care functionam in majoritatea timpului ne poate ajuta sa ne schimbam obiceiurile, biomecanica corpului si astfel emotiile si gandurile. Ne putem ajuta de corpul nostru pentru a avea o stare de vitalitate si energie mai ridicate si astfel sa participam cu tot ce avem mai bun in noi in ceea ce numim viata. Weekendul trecut am fost la Atena. Doua zile in care m-am plimbat pe strazi cam 7 ore in fiecare zi si cred ca am parcurs 20 km. Mi-am dat seama ca asta este starea naturala a lucrurilor. Aceea a miscarii moderate, dar continue, in aer liber de preferat. Barometrul suntem chiar noi, dupa felul in care ne simtim seara cand ziua se termina: vlaguiti si iritati dupa o zi de stat pe scaun in fata calculatorului sau obositi si relaxati si vitali dupa o zi de petrecuta in miscare? Desi ma duc la yoga si pilates de 2-3 ori pe saptamana, plimbarile celor doua zile la Atena m-au lasat cu febra musculara. Aici ajung in alt punct pe care vroiam sa-l subliniez: miscarea facuta la sala / yoga / sport de 2-3 ori pe saptamana nu are nici un fel de greutate in combaterea efectelor negative ale statului pe scaun. Din nou, google it pentru acuratetea cifrelor. S-au facut studii comparative pe grupuri de oameni care merg / nu merg la sala, dar petrec acelasi numar de ore stand pe scaun. Efectele statului pe scaun sunt identice la ambele grupuri. Untitled-2 Asadar, rezolvarea nu sta in mersul la sala. Cred cu putere ca rezolvarea sta in mersul in general. In principiu oriunde, constant si des. Si in inlocuitul statului pe scaun cu statul in picioare. Sau macar statul in alte pozitii. Sau macar schimbatul statului din cand in cand. Si pentru ca studiul statului pe scaun m-a infricosat, m-am mobilizat cu vioiciune, caci imi propun sa traiesc mult, bine si frumos, si am pus cap la cap un set de tips-uri si tricks-uri pentru un mediu de lucru sittingless: Dezlegarea de biroul personal. In principiu suntem legati  doar la un laptop nu de o mobila de birou. Restul acareturilor care ne fac sa simtim nevoia de un post fix de lucru sunt neesentiale. Deci poti lucra freestyle: 1 ora la birou, poate alte doua ore tolanit pe canapea, alte cateva ore in picioare and so on. e9fd55b86Lucratul in picioare –  iti poti cumpara un birou inalt la care vei sta in picioare. Daca nu obosesti, exista varianta versatila de la IKEA, care se lasa in sus sau jos, si astfel te poti aseza. Pentru hard core people, exista biroul cu treadmill. treadmill-deskIntalniri in picoare, sau in plimbare – in loc sa te ia somnul in meeting-uri lungi, mai bine te intalnesti cu colegii, clientii in picioare.  Intalnirile vor fi mai scurte, alerte si eficiente. Aminteste-ti o mantra “ let’s move”. Mereu, de cate ori ai ocazia. Du-te si vorbeste personal cu un coleg in loc sa-i scrii un mail. Abandoneaza putin ideea de eficienta – plimba-te. Ia-ti apa in pahare cat mai mici ca sa faci mai multe drumuri. Sau fa pauze de 10 minute in care sa te plimbi pe afara. Inlocuieste cel putin temporar scaunul cu o mingie medicinala; iata una top notch design de la Technogym. Untitled-1 Last but not least, power to the nap; mai ales dupa masa de pranz, degeaba te chinui sa te pui pe roate cu o cafea. Mai bine fa o siesta, lasa-te in voia toropelii pentru 20 minute…poate fi un exercitiu de prezenta, in care iti observi gandurile cum vin si pleaca. Sau raman pentru mai mult timp, dar nu te agati de ele. Pentru asta, fiecare office space ar trebui sa aiba un colt de liniste, cu un daybed, poate un lampadar si o priveliste frumoasa. Untitled-3 Keep moving!